matematik darjah satu

satu customer aku tanya

adi, kau boleh buat tutup longkang tak ?

ofkoz aku cakap bisa aja dong. (walau tak pernah aku buat benda ni seumur idop aku)

okeh. masuk quotation, aku nak kau buat tutup untuk longkang. satu kilang kau g ukur…. told him to me.

maka aku pun mengukur longkang satu kilang,

terkedek kedek ditengah panas terik itu.

.

.

dan on the way balik… aku singgah kedai besi.

tunjuk gambar tutup longkang kat dia

boss… ini longkang punya tutup berapa satu set…

hehehe. aku takmo pening kapla.. kasi sub jer terus.

aku perlu about 120 set

ding dong ding dong… brader tu qoute aku satu harga.

.

.

sampai office, aku buat quotation.

– to supply drainage cover. material angle iron 2×2 inch. complete with Y25 bar…. bla bla bla… ayat biar bunyi canggih sikit.

aku amik untung tak banyak.. tambah 175% jer.

.

.

ding dong ding dong… they issued the PO

tiba tiba aku cuba buat matematik.

kira harga material. kira harga upah.kira harga cat dan kira harga segala.

dan aku check dgn supplier

harga machine welding dan cutting machine.brand  BOSCH lagi.

aku campur campur

.

.

uishhh…..

.

aku amik sorang budak welding. bayar dia project basis. RM800.00

.

.

matematik darjah 1

material + machine + gaji budak + transportation + cat + installation

adalah lebih murah dari harga kalau aku bagi kat supplier besi tadi.

aku dapat extra untung, lepas bajet bayar bill telepong

dan dapat 2 machine baru.

.

.

moral of story : sapa nak buat kerja kerja besi… contact gua ! hehe

.

.

Alhamdulillah atas rezeki dikurnia Tuhan….. moga satu hari nanti abanglong mampu untuk sponsor satu rumah anak anak yatim…….. Insyaallah. Doakan yer kawan kawan.

8 Responses to “matematik darjah satu”

  1. bunyi saspen mula-mula.. serius semacham.. (dari abanglong to aku), anyhoo glad the project is going well. good luck! oh yes, of course akan doakan yang terbaik untuk cita-cita murni tu. huhu😀

  2. salam kenal abglong..

    bloghopping dr blog mana pun da xingat..

    nway, nk tanya, std harga satu penutup longkang gitu bape eh? plan nk buat utk tutup longkang kat umah nie..klu order je kat abglong, bleh ke?

    • abanglong Says:

      sandra – hehe..thanks singgah sini. well, about the penutup; those yg dlm gambar tu is utk heavy duty nyer type.means that, kalau lori lalu pun tadek hal. utk home use; smaller steel is used and of coz harga dia will be much smaller🙂

      anyway, i’ll check n i’ll let u know. thanks

      • toche lots abglong! when u said the price wud be much smaller..lega den donga

        nway, pelik plak bila dipanggil sandra..haha..just call me ina or web pun boleh..thanx

      • abanglong Says:

        web/ina – hehehe…🙂

  3. Salam perkenalan Encik abanglong, hehe semacam je nama. Tgh mencari entry/info orang2 kita tentang tutup longkang. Plannya nak cari cara tutup dengan batu pebbles tu, puas dok cari, nama link entry ni, bila klik kuar gmbar penutup besi longkang mcm kat sekolah2 tu.. aiseh, salah penutup nih…tapi baca jugak sampai habis, ok jugak idea abanglong tu, memang dah style usahawan, mula2 kata malas, alih2 bukak bengkel welding terus. nak tanya gak, berapa kira satu penutup besi kat atas tu? (order sub punya rega) nak buat bekalan gi order 2, 3 bijik. nak letak kat kampung, rumah mak.

  4. nak tanya abglong kalau boleh buat cover longkang tapi yg guna batu bukan besi…sbb segala besi kat area perumahan ni dah hilang kena curi..

Leave a Reply

